fbpx

Staat afvallen voor jou hoog op je lijst van goede voornemens voor 2020? Niet doen! Goede voornemens werken bijna nooit. Waarom werken ze niet en wat werkt wel?

Het woord zegt het al: een voornemen is iets dat je van plan bent te doen, maar niet nu. Lekker comfortabel, want nu hoef je er nog niks mee. Eigenlijk betekent een voornemen dat je ergens tegenop ziet. Dat je het niet wilt doen. Je wilt de positieve effecten wel, afvallen en op gewicht blijven bijvoorbeeld. Maar in het offer dat je ervoor moet brengen heb je geen zin.

En waarom werkt dat niet?
Mensen zijn niet bang voor verandering, maar voor verlies. Het loskomen door een wijntje of het troostende effect van een stuk chocolade of een zak chips. Je wilt wel afvallen en gezond zijn, maar de korte termijn effecten wil je niet opgeven. Het verlies voel je direct, de positieve lange termijn effecten natuurlijk niet. We zijn nou eenmaal korte termijn denkers of voelers. Die strijd voor de lange termijn is lastig te winnen.

4 inzichten

  1. 1 januari is ook maar een dag
    Voor velen voelt 1 januari als een nieuw begin. Niks mis mee. Maar als je er op 8 januari achter komt dat je je goede voornemen niet volgehouden hebt, dan voel je je mislukt. En dat is niet goed voor je. Bovendien: als je er in december geen zin in hebt om minder te eten, te drinken en meer te bewegen, waarom zou je daar dan op 1 januari wel ineens zin in hebben?
  2. Het gaat erom waarom je het wel doet
    Je weet echt wel waarom je niet moet roken, drinken, snoepen, enzovoorts. En toch lukt het je niet om te stoppen. De oplossing ligt erin om erachter te komen waarom je het toch doet.
  3. Emotie eten bestaat niet
    Je eet niet omdat je je verdrietig, boos, schuldig of rot voelt. Je eet om juist niet te voelen. Je onderdrukt je emoties. Leer om te voelen, ga negatieve gevoelens niet uit de weg. Accepteer dat ze ook bij het leven horen. Door jezelf als je trek hebt de volgende vragen te stellen, kom je erachter waar je trek vandaan komt: Hoe voel ik me? Waarom heb ik trek? Op welke vlak doe ik mezelf tekort?
  4. ‘Niet’ bestaat niet
    Het woord ‘niet’ kan ons brein niet zo goed verwerken, iets niet willen doen zorgt ervoor dat we er de hele tijd aan moeten denken. Formuleer daarom een positief doel, wat wil je wel? Niet meer snoepen vs. gezond snacken bijvoorbeeld. Of ’s avonds geen alcohol drinken vs. verse gemberthee maken. Minder werken vs. meer tijd voor mezelf inplannen, minder stress vs. voortaan elke lunchpauze wandelen. Naar iets toe werken, werkt beter. En formuleer het zo concreet mogelijk.
  5. ‘de Knop’ bestaat
    De knop omzetten. Soms lukt het en dat lijkt alles vanzelf te gaan. Dat is bijna nooit op 1 januari, zo’n moment ontstaat organisch. Toch kun je dit beïnvloeden, kun je ernaar toewerken om de knop om te zetten zodat je in ‘de flow’ komt. In 2020 organiseer ik daar een bijeenkomst over. Wil jij daarbij zijn en ook leren hoe je dat doet zodat 2020 het jaar wordt waarin je eindelijk je streefgewicht haalt en vasthoudt? Laat het me vast weten door vrijblijvend een mailtje te sturen naar: opweg@metsandy.nl.

Ik wens je een Licht 2020!